Markkinoinnin juridiikkaa Editan uudessa webinaarisarjassa
Propertan asianajajat Hanna-Maija Elo ja Emilia Hodge toteuttivat tänä syksynä sisältö- ja some-markkinoinnin webinaarisarjan Edita Publishing Oy:lle. Kattava koulutus koostui kolmesta 2–3 tunnin pituisesta webinaarista. Mukana kouluttajana yhdessä sarjan osista oli LähiTapiolan sosiaalisen median päällikkö, Jari Viljemaa.
Koulutuksessa käsiteltiin ajankohtaisia markkinoinnin haasteita uusimman ratkaisukäytännön valossa, muun muassa markkinoinnin hyvän tavan vastaisuutta, harhaanjohtavuutta ja tunnistettavuutta, vertailevaa markkinointia, markkinointiväittämiä, työntekijälähettilyyden kysymyksiä sekä erilaisten markkinointikampanjoiden toteuttamista. Lisäksi keskusteltiin immateriaalioikeuskysymyksistä ja henkilötietojen käsittelyyn liittyvistä näkökohdista.
Alla muutamia ajankohtaisia vinkkejä koulutuksesta:
- Markkinoinnin juridista riskitasoa on mahdollista hallita. Työkaluina toimivat erinomaisesti muun muassa erilaiset ennakolliset selvitykset, strategiat, ohjeet ja sopimukset. Malliasiakirjoista on hyötyä uusien markkinointitoimenpiteiden suunnittelun perustaksi. Oletko pohtinut, miten vastaisit viranomaisen valvontakirjeeseen tai kilpailijan yhteydenottoon? Löytyvätkö yritykseltäsi tarvittavat dokumentit vastauksen tueksi?
- Työntekijälähettilyyden hyödyntämisessä on tärkeää varmistaa oikeanlainen toteutus. Yksityishenkilöksi tekeytymisen kielto Kilpailu- ja kuluttajaviraston linjauksen mukaan tarkoittaa sitä, että markkinoinnin tunnistettavuuden toteutumisesta on huolehdittu myös tällöin. Osaako henkilökuntasi toteuttaa markkinoinnin oikein erilaisissa some-kanavissa? Oletko ohjeistanut ja kouluttanut henkilöstä juridiikan huomioinnissa?
- Markkinoinnin käsite on laaja, esimerkiksi yritystililtä tapahtunut yksityishenkilöiden some-kanavien seuraaminen ja sisällöstä tykkääminen on katsottu markkinoinniksi. Olethan huolehtinut tällaisissakin tilanteissa markkinoinnin hyvän tavan mukaisuudesta?
- Vaikuttajamarkkinoinnin tunnistettavuus on ollut laajasti esillä viime vuosina. Kuluttaja-asiamies antoi keväällä aiheesta uuden yleisohjeistuksen em. linjauksessaan 26.4.2019. Viranomaisen valvontatoimenpiteet ohjeen noudattamisesta ovatkin mahdollisia ja tietyssä määrin jopa odotettaviakin. Sisältääkö vaikuttajayhteistyössä tehty markkinointisi kaikki lainsäädännön edellyttämät tiedot? Oletko laatinut yhteistyökumppaneillesi ohjeet toimintatavoista ja sopinut niiden noudattamisesta?
- Toiseen yritykseen tai sen tuotteisiin/tavaramerkkeihin viitatessa – suoraan tai epäsuorasti – on syytä olla tarkkana. Tee riskiarvio hyvissä ajoin etukäteen. Jälkikäteen tämä voi olla huomattavasti hankalampaa, mikäli mahdollinen oikeudenloukkaus on jo tapahtunut. Huolehdi myös omien oikeuksiesi suojaamisesta. Onko tavaramerkkisuojauksesi kunnossa ja oletko ohjeistanut henkilöstöä omien sekä toisten tavaramerkkien käytöstä?
Osakas, asianajaja, varatuomari, tavaramerkkiasiamies
hanna-maija.elo@properta.fi 040 561 4961